SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie is alles wat iemand doet om ervoor te zorgen dat zijn website zo hoog mogelijk wordt getoond in de organische resultaten van zoekmachines. Dit gaat in Nederland vooral over Google. Voor maar liefst 95% van de bewoners van Nederland, start de zoektocht naar een product, dienst of merk in een zoekmachine. Wanneer je onder de aandacht van jouw doelgroep wilt komen, moet je dus gewoon bovenaan deze zoekmachines staan. Je kunt ervoor kiezen om een SEO-specialist in te schakelen of om dit zelf te doen. Er zijn vier belangrijke stappen van SEO. Deze worden toegelicht in dit artikel.

Zoekwoordanalyse en techniek optimaliseren

De eerste stap is ‘zoekwoordanalyse’. In deze stap bepaal je welke zoekopdrachten relevant zijn voor jouw website. De relevantie bepaal je door te kijken naar hoe vaak een zoekopdracht is ingevoerd door jouw doelgroep. Daarnaast is het belangrijk dat de zoekopdracht een hoge conversiewaarde heeft. De vraag die je beantwoord bij de zoekwoordanalyse is; ‘door middel van welke zoekwoorden wordt er vaak gezocht naar de producten of diensten die mijn bedrijf aanbiedt?’. Ten tweede is het belangrijk om de techniek te optimaliseren. Zorg er hierbij voor dat je een webbouwer of SEO-specialist inschakelt. Deze weet aan welke technische richtlijnen een goede website moet voldoen.

Content en linkbuilding

Content is een hele belangrijke stap van Search Engine Optimization. Deze content moet wel toegevoegde waarden bieden. Doe onderzoek naar de wensen en interesses van de doelgroep en schrijf blogs of plaats video’s die aansluiten bij deze wensen en interesses. Je kunt zoekwoorden verwerken in blogs. Hierdoor kan Google de inhoud van jouw website lezen. Bij de gebruikte zoekwoorden zal jouw website in de resultaten worden getoond. De laatste stap is linkbuilding. Hierbij linken andere websites naar jouw website. Dit heeft een positief effect op de positie in zoekresultaten.